RECENZE: "HAMLET" SE S ÚSPĚCHEM VRÁTIL DO PRAHY

29. března 2012 v 17:08
Na "Hamletovi" začal Janek Ledecký pracovat v roce 1997 a po dvou letech příprav měl světovou premiéru v tehdy novém Divadle Kalich. Tam se hrál dlouhé roky a trhal divácké rekordy. "Hamleta" se poté ujal broadwayský režisér Robert Johanson, který ho drasticky předělal a s obrovským úspěchem uvedl v jihokorejském Soulu, kde se uvádí dodnes. Proběhla také premiéra v Japonsku a plánuje se Bukurešť.

Do Prahy tedy přijíždí nová, světová verze "Hamleta" s podtitulem "The Rock Opera". Oproti poslednímu uvedení v Kalichu skutečně Janek Ledecký ve spolupráci s Martinem Kumžákem přitvrdil a onen "rock" je slyšet v podstatě v každé písni. Velice výrazné jsou basy, přidané byly i kytarové riffy, kontrastně také dramatické smyčce. Rytmické bicí lze nyní slyšet i v kdysi popově laděných písních jako "Neztrácej čas" a rozhodně jim přidaly na atraktivitě.Hudebně i textově "Hamlet" zůstává tím nejlepším, co se na naší scéně vytvořilo. Výrazné hudební motivy, chytlavé melodie, velké árie i intimnější duety tvoří dohromady jedinečný celek, ze kterého nevystupují ani hravé skladby "Je to blázen" a "Celej život kopu hrob". Jako symbolické uzavření děje slouží symfonická píseň "Být", která umlčuje veškeré intriky, zrady a (sebe)vraždy zastoupené rockovou hudbou a zůstávají jen mírové smyčce. Hudebnímu zážitku také napomáhá kvalitní nahrávka hudby, díky které tentokrát ani příliš nepostrádáme živý orchestr.

Nový "Hamlet" se stává ještě věrnější své slavné předloze. Připsány byly postavy bývalých Hamletových učedníků Rosencrantze a Guildensterna, které přinášejí do muzikálu méně tradiční hip-hopové prvky. Nemusíte se však bát, jejich rap zazní decentně pouze v písních "Dánsko je past" a "Je to blázen", jinak se s nimi setkáváme sporadicky a jsou součástí company. Dalším výraznou změnou je přidání nové písně "Být nebýt" na úplný začátek druhé půle, u které nejvíce oceňujeme povedený a cappella začátek. Konečně tak i v muzikálové verzi zaznívá nejslavnější Hamletův monolog.K dalším dílčím změnám patří například připsání partu královny do Claudiovy motlitby "Bože můj, kudy dál", ve stejné scéně se také Claudiovi zjeví jím zavražděný bratr. Lehce byla upravena také například kompozice písně "Dneska je naposled", do které byla vložena choreografická vsuvka. Po skončení představení byla zařazena také zahraniční verze děkovačky, tj. medley ústředních árií všech hlavních postav. Velice dobrý tah, který diváky baví a vyvolává nadšené reakce.

Režijní koncepcí, kromě zapracovaných změn, zůstává "Hamlet" totožný s předchozí verzí. Je to podpořené také nezměněnou scénografií Šimona Cabana, která je stále funkční a umožňuje rychlé změny prostředí. Jejím problémem je však přílišná utopenost v prostoru jeviště Broadwaye, neboť z malého Kalichu nedošlo k jejímu rozšíření ani jinému obohacení, což je trochu škoda. Zmínit musíme také výborné nadčasové kostýmy Simony Rybákové, které skvěle zapadají do konceptu představení.
Nejméně povedenou inscenační složkou jsou choreografie, na kterých s Robertem Johansonem spolupracovala Jana Hanušová. V představení neúčinkují žádní tanečníci, company byla vybírána především jako pěvecká a k tomu jsou také uzpůsobeny choreografie. Tanečních čísel příliš není, a když tak ve stylu "tleskejme do rytmu" nebo "choďme do kolečka". Eskaluje to především ve scéně "Láska jenom láska", kde jsou kreace skutečně tristní. Naopak při "Dneska je naposled" pracují ve prospěch celého čísla.
Na "Hamletovi" je tedy značně znát 13 let neustálého vývoje a vylepšování. Každá vteřina hudby se zdá propracována do nejmenšího detailu, každý nástroj má v nahrávce své opodstatnění a nad každým slovem v libretu se mohlo dlouho přemýšlet, zda skutečně do díla pasuje. Režijní koncepce dozrála jak víno a v celkovém dojmu zamrzí pouze utopená scéna a fádní choreografie.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.